Kommentar av Glenn Lund om lave marginer blant veitransportørene: Når det ikke lønner seg å frakte varer – et hjertesukk på vegne av norske veitransportører Det er trist å konstatere at norske veitransportører "feiler" i næringslivet og at det går ut over selskapenes evne og vilje til å hoppe over på grønne transportløsninger.
Kommentar av Inside-redaktør Glenn Lund: Oppkjøp som skaper bølger Med fredagens børsmelding, der DSV bekrefter at de har kjøpt Schenker, er en av de siste årenes største spenningsmomenter i logistikkbransjen utløst. Men dette er naturligvis bare første omgang. Fotballelskere vet at det er andreomgangen som teller, og nå knytter spenningen seg til hvordan oppkjøpet vil påvirke det norske og globale logistikklandskapet.
Kronikk av redaktør Glenn Lund: Dette er konsekvensene av shippingkrisen i Midtøsten Shippingkrisen i Midtøsten er en trussel mot global handel. Spørsmålet en kan stille seg er effekten av den militære sikkerhetsstyrken, hvor lenge krisen vil vare, om det vil skape nye strukturer i de globale forsyningskjedene og om det vil føre "den nordlige sjørute" høyere opp på agendaen i årene som kommer?
Google med kraftig oppgradering for Bard AI: Chatbot'er ett år etterpå: Hva har vi lært? 15. desember ifjor skrev jeg en kronikk om mine første erfaringer med ChatGPT. Planen var å publisere en ny artikkel nøyaktig ett år etterpå, men etter at Google lanserte sin Gemini-oppgradering onsdag, er det like greit å slå sammen denne nyheten med mine egne refleksjoner allerede nå.
Kommentar av redaktør Glenn Lund om Nord-Norgebanen: Et banesår for Nord-Norgebanen? Den endelige beslutningen ligger hos Stortinget, men den faglige anbefalingen fra fagetaten Jernbanedirektoratet er såpass kontant at KVU-en som ble lagt frem denne uken kan vise seg å bli et banesår for ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø.
Kommentar av Glenn Lund om infrastruktur: Vi må tenke nytt om infrastruktur - det kan være dårlig nytt for transportbransjen Store deler av Østlandet har stått under vann, noe som påvirker både tog- og biltrafikk og i praksis delte Norge i to en periode forrige måned. Forvarsel om hyppigere ekstremvær, kombinert med økt vektlegging av eksterne trusler som følge av geopolitisk uro, bidrar til at myndighetene trolig vil prioritere mer å sikre det vi har enn å bygge nytt de neste tiårene.
Økonomisk gjennomgang 2022 vs 2021: Hva forteller regnskapstallene? De neste to ukene vil vi presentere mange oversikter basert på regnskapstallene fra de siste to årene, 2022 og 2021. Å gå gjennom regnskapstall kan gi mye nyttig informasjon, men det er greit å minne om begrensningene.
Stortingsvalget er viktigere, men her er grunnene til at lokalvalget er viktig for næringslivet Mandag 11. september settes punktum og lokalpolitikere i hele landet vil få velgernes dom.
Kronikk av Glenn Lund etter konferansen AI+ - Hopp på AI-karusellen, men tenk over konsekvensene HALDEN: Uendelige muligheter og store fallgruver. Det oppsummerer i stor grad debattklimaet rundt kunstig intelligens og maskinlæring. Det betyr at menneskeheten må trå varsomt, samtidig som vi ikke lukker igjen døren for det fantastiske potensialet til intelligente systemer som språklæringsmodellen ChatGPT.
Click to add kicker Er en streik "uunngåelig"? De neste timene hos Riksmekleren blir spennende. Den første storstreiken i 2023 lurer "rett rundt hjørnet". Årets lønnsoppgjør tegner til å bli en hard nøtt å knekke rundt forhandlingsbordet.
Kommentar av redaktør Glenn Lund Og der så det mørkere ut for renten… De fleste hadde håpet av Norges Banks «annonserte» renteheving i mars ville være rentetoppen. Inflasjonstallene for januar viser at prisveksten ikke stopper opp, tvert imot. Faren for ytterligere renteheving før sommeren har økt.
Kronikk om sjåførmangelen av Glenn Lund: En varslet sjåførkrise - et felles løft trengs Den veibaserte transportbransjen i Europa går en svært spennende tid i møte. Ikke bare er den på full fart inn i et grønt skifte, den kommer etter alle solemerker til å slite med å levere den lastekapasiteten næringslivet trenger om noen år.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Hva forteller regnskapstallene? De neste to ukene vil vi i Logistikk Inside presentere mange oversikter basert på regnskapstallene fra de siste to årene, 2021 og 2020. Å gå gjennom regnskapstall kan gi mye nyttig informasjon, men det er greit å minne om begrensningene.
KRONIKK AV GLENN LUND OM STATLIG EIERSKAP I LOGISTIKKNÆRINGEN: Er logistikktjenester en av statens oppgaver? Det statlige eierskapet i Posten Norge er en tydelig bekreftelse på at så er tilfellet.
MAKROØKONOMI: Hva er støy og hva er signal? Er det bråstopp i verdenshandelen eller er det ingen grunn til bekymring? Kunsten denne høsten og vinteren blir å skille ut hva som er reelle signaler i markedet og hva som kun er «bakgrunnsstøy».
Redaktørskifte i Logistikk Inside Glenn Lund har overtatt rollen som redaktør i Logistikk Inside etter Per Dagfinn Wolden.
FOR EGEN REGNING Droneleveranser er fremtiden – men Amazon har ikke alltid rett Varelevering med droner er på modningsstadiet, og du bør venne deg til tanken på at droner vil bli en viktig del av fremtidens forsyningsinfrastruktur.